Recent Posts

Search This Blog

Thursday, 28 November 2013

Penulisan Rojak Laman Rasmi Utusan Malaysia


ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat pagi warga penulis blog dan pembaca blog....
entri kali ni aku terpanggil nak komen sikit pasal cara penulisan pihak wartawan dari Utusan Malaysia.

Bukan sebab aku pekerja TM atau peminat bola sepak Manchester United, tapi sebab rasa kurang senang dengan media yang memaparkan penulisan sebegini.

Dulu masa aku di sekolah menengah mahupun di sekolah rendah, boleh dikatakan semua cikgu di sekolah menasihatkan pelajar-pelajarnya rajin membaca surat khabar untuk menjadi penulis yang baik lantas menghasilkan penulisan yang sangat memberansangkan.

Pekerjaan wartawan yang pandai menulis menggunakan bahasa dalam meluahkan apa yang tersirat dan tersurat sangat dibanggakan setiap kali ada masalah dengan subjek Bahasa Melayu Penulisan.

Tapi KINI, adakah semua tu sudah berubah?

Di mana lagi rujukan anak-anak kita selepas ni kalau pihak media sudah ubah gaya penulisan seperti ini?

Surat khabar berilmiah ataupun majalah artis tempatan yang memaparkan publisiti masing-masing?

Hmmm...

Tuesday, 26 November 2013

Peta Hidup


ASSALAMU'ALAIKUM

Bak kata Prof.Muhaya, mari kita refleks diri...inshaaAllah semoga kita boleh jadi lebih baik dari hari semalam dan semoga besok lebih baik dari hari ini...Amin 

Tuesday, 19 November 2013

Susu Kambing : Nutrisinya Lebih Mudah Diserap







Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 


PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Susu Kambing : Cepat Dicernakan


Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 


PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Susu Kambing : Disejuk dan Disejuk Beku Tidak Berubah Khasiatnya






Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 


PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Susu Kambing : pH Beralkali


Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 


PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Susu Kambing : Tinggi Kalsium





Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 



PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Susu Kambing : Tinggi Silicon & Flourine


Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 


PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Susu Kambing : Riboflavin

Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 

PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Susu Kambing : Asid Capric & Caprylic

Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 

PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Susu Kambing : Antigen



Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 


PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Friday, 15 November 2013

Khasiat Susu Kambing





ASSALAMU'ALAIKUM

JOM TUKAR KE PEMAKANAN SUNNAH!

Amalan meminum susu merupakan salah satu sunnah Nabi S.A.W. Hadis mengenasi Nabi S.A.W memilih untuk meminum susu semasa peristiwa Israk dan Mikraj diriwayatkan oleh Imam Muslim dan Ahmad. Rasulullah adalah seorang penternak kambing, dan susu kambing adalah minuman yang sering baginda minum. Nabi S.A.W juga sangat gemar minum susu kambing dengan tamar (al-athyabin - dua yang terbaik).

Fungsi Kalsium Dalam Susu Kambing
Kandungan Kalsium & Fosforus dalam susu kambing adalah hampir sama dengan susu ibu dan melebihi daripada susu lembu.

Khasiat Susu Kambing
- Penyakit demam kuning
- Penyakit lemah jantung
- Menyingkirkan toksin dalam kolon
- Merawat penyakit darah tinggi kencing manis serta jantung
- Penyakit migrain/kerap merasa pening kepala
- Penyakit sendi, sakit urat saraf dan buah pinggang
- Penyakit batuk kering atau TB
- Membasmi serta melawan sel kanser
- Menurukan tekanan darah dan mengawal degupan jantung
- Mengeluarkan dan mengaktifkan banyak hormon (sesuai untuk mereka yang susah mengandung)
- Mencegah ibu mengandung dari alahan pagi
- Mencegah penyakit yang menyerang jantung,limpa dan hati seperti hipertisis
- Mencegah sakit saraf dan tulang belakang yang dialami bila usia semakin lanjut
- Menguatkan daya ingatan serta kecerdasan minda
- Memulihkan tenaga segera
- Menyembuhkan serta merawat penyakit gout,asma,gastrik,ulser,buasir,migrain,insomnia serta senggugut
- Cukup bermanfaat bagi mereka yang mengalami lemah tenaga batin
- Sesuai diminum di waktu pagi (sebelum bersarapan) dan malam (sebelum tidur)

Jangan menggunakan air panas kerana boleh merosakkan khasiatnya. Bancuh dengan air panas 50°C sahaja.

Bagi kanak-kanak atau bayi pula, khasiatnya:
- Menghindarkan dari terkena penyakit kuning
- Memperkuatkan sistem dalaman kanak-kanak serta kekuatan tulang kanak-kanak
- Menghindarkan bayi atau kanak-kanak dari cirit-birit serta kembung perut
- Asid amino di dalam susu kambing menyerupai paras di dalam susu ibu. Malahan disyorkan sesuai bagi bayi seperti yang disyorkan oleh International Expert Group
- Bioaktif - susu kambing menyerupai susu ibu walaupun dalam kuantiti yang kecil. Kepentingannya adalah bagi pertumbuhan bayi yang optimum, kesihatan usu dan juga pertumbuhan otak.
- Baik bagi kesihatan usus bayi
- Susu kambing menyediakan protein yang berkualiti tinggi, asid lemak, vitamin dan mineral yang penting untuk bayi
- Mudah dihadam dan membantu menyelesaikan masalah bayi
- Lebih rendah kesan alahan berbanding susu lembu
- Mencantikkan kulit bayi serta menghindarkan cacing perosak 


Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 


PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035

Suffy Goat - Pemakanan Sunnah





ASSALAMU'ALAIKUM
 

~ Susu kambing yang diformulasikan dengan pemakanan sunnah serta diterapikan dengan terapi ruqyah daripada ayat-ayat syifa' pilihan.

APA KELEBIHAN SUSU SUFFY GOAT DENGAN SUSU KAMBING YANG SEDIA ADA?

SUFFY GOAT adalah merupakan susu kambing organik. Di mana penternakan serta pengawalan makanannya adalah terkawal dari segi sumbernya dan tanpa sebarang bahan kimia atau suplimen tambahan.

SUFFY GOAT, susu kambing keluaran My Suffy Marketing merupakan susu kambing terbaik yang diformulasikan dengan tmbahan MAKANAN SUNNAH seperti KURMA, MADU dan DELIMA. Kemudian ditambah baik lagi dengan KHASIAT RUMPAI LAUT.


Susu ini sangat baik untuk bayi berumur 6 bulan dan ke atas. Malah baik juga untuk ibu-ibu mengandung, meyusukan dan juga golongan dewasa yang mementingkan penjagaan kesihatan. Pakar-pakar pemakanan sedunia telah bersetuju bahawa komposisi susu ibu dan susu kambing HAMPIR SAMA.

Susu kambing mengandungi 3.1% lemaknya sama dengan peratus lemak susu ibu. Dari segi proteinnya pula susu kambing mengandungi 3.7% dan peratusan ini juga sama dengan susu ibu. Kerana itulah pada zaman Nabi SAW, susu kambing menjadi alternatif kepada ibu ketika mana ibu tidak dapat menyusukan anak.

Sebab itulah juga amalan meminum susu kambing amatlah digalakkan. Hikmah yang cukup besar kerana berpotensi melahirkan anak hebat, cerdik, cergas dan IQ yang tinggi. Insyaallah.

Berat: 500gram
Harga:RM40
(1 unit) / RM35 x 15 unit (1 katon) 


PM sekiranya berminat untuk mencuba! :)
Emel : nintaizuyoku@gmail.com atau
tinggalkan pesanan pada ruangan komen atau
SMS/Whatsapp : 017 6190 035
 

Wednesday, 6 November 2013

Resipi Bihun Goreng Pedas


Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Hari ni sama-sama kita mencuci mata baca resipi yang aku reka ikut anak tekak lidah yang kadang-kadangpun ada masalah juga tapi sekadar mengisi masa lapang dan berkongsi kepada sesiapa yang teringin ubah angin makan makanan ikut resipi orang lain pula. Kotlah dah jemu makan masakan resipi sendiri ye tak? (Aku la tu mudah sangat jemu dengan masakan sendiri, maklumlah bukannya chef dapur yang kreatif mereka macam-macam mak nenek resipi ~ sedar diri! hahaha)

Bahan-bahannya:
  1. 1/4 bawang besar - dihiris (aku tak suka guna bawang merah yang kecil tu...hehe)
  2. 5 ulas bawang putih - diketuk, dihiris
  3. 1 biji tomato - dihiris atau didadu
  4. 1/2 batang lobak merah - diparut atau dihiris
  5. sedikit sawi hijau - dipotong kemas
  6. garam secukup rasa
  7. gula secukup rasa
  8. serbuk pati ayam Knorr secukup rasa
  9. Sedikit minyak untuk menumis
  10. 2 sudu besar sos tomato
  11. 1 sudu besar sos tiram
  12. 1 paket bihun
  13. hirisan isi ayam
  14. 3 sudu besar kicap lemak manis Jalen
  15. 3 sudu besar cili mesin (aku mesinkan cili kering yang telah direbus bersama sedikit minyak masak)

Cara-caranya:
  1. Tuangkan sedikit minyak untuk menumis ke dalam kuali. Tumiskan hirisan bawang besar dan bawang putih sampai naik bau. Sebelum garing, masukkan hirisan ayam, tumis sampai ayam masak.
  2. Masukkan cili mesin, tumis sampai naik minyak dan kemudian teruskan dengan menumis sayur (lobak merah, batang sawi, tomato) sehingga empuk. (TOMATO, aku masukkan awal sebab memang nak ia hancur bersama cili mesin. Tujuan untuk menambahkan rasa masam tomato tu ke dalam rencah selain dari sos tomato itu sendiri)
  3. Sementara tunggu sayur empuk, boleh masukkan gula,garam,serbuk pati ayam secukup rasa. Gaul rata dan masukkan pula sos tiram dan sos tomato.
  4. Setelah sebati dan cukup rasa, masukkan bihun yang telah direndam. Gaul rata bersama daun sawi. Daun sawi dimasukkan kemudian kerana untuk mengelakkan ia terlalu layu.
  5. Apabila bihun goreng anda hampir masak masukkan 3 sudu besar kicap lemak manis Jalen (aku guna kicap lemak manis sebab sos tiram dan kuantiti garam tadi sudah cukup memberi rasa masin dan akan memberi rasa lemak dan manis ke dalam bihun goreng selain daripada tambahan gula. Tambahan gula hanyalah untuk mengimbangi rasa pedas cili diawal masak tadi). Bergantung kepada individu, sekiranya tidak mahu terlalu gelap warnanya kurangkan sedikit kuantiti kicap anda.
  6. Gaul rata sampai masak dan bolehlah dihidangkan dimakan panas-panas seperti di gambar hiasan.

Selamat mencuba!!

Adam Selsema Batuk Berkahak

ASSALAMU'ALAIKUM

Ketandusan idea nak menaip, ditambah pula dengan kesibukan di pejabat dengan kerja yang membantutkan kepala ni nak update blog. Pun entri tertunggak kali ni untuk bulan 8 yang lepas, entah bila nak update yang terbaru pun tak taulah aku ni kan...

Ceritanya begini...

Asalnya, selsema ni bermula dari encik suami. Dia jarang sekali sakit tapi tiba-tiba satu hari tu dia terkena jangkitan virus selsema entah dari siapa dan dari mana. Aku pulak, kononnya, antibodi kuat inshaaAllah tak berjangkit sebab sebelum ni aku steady je walaupun encik suami terbatuk-batuk bagai. Jadinya tiada langkah berjaga-jaga dilakukan. 

Tanpa sedar, tiba-tiba selepas beberapa hari, aku terasa perit je tekak ni. Haaa sudah! Terjangkit ke apa pulak nih? Soal sendiri. Tak sempat jumpa jawapan, badan sendiri dah tolong jawapkan dengan hidung berair, kepala berat. Ok. Aku terkena virus encik suami.

Lagi silap aku, langkah berjaga-jaga tak terlalu ketat, sewenang-wenangnya aku cium my little pumpkin tu, natijahnya, dia pun terkena sekali lepas tu.

Menyebabkan....Adampun selsema batuk berkahak...




Happy je muka walaupun demam. Haishh..budak kecik nih...

Start dari tu lah aku dengan Adam seolah-olah tak kuat antibodi. Aku asyik terkena selsema je. Adam pula on off juga. Kesian si kecil aku tu. Terbatuk-batuk. Geram dengar bunyi kahak yang tak nak keluar tu. Rasa macam nak tolong korek tekak dia je. Hmmmm...

Dari situ jugalah aku sedar yang antibodi aku tak sekuat sebelum aku bersalin. Jenuh bertanya sana sini, rupanya kebanyakkannya ibu-ibu memang kurang kuat antibodinya kalau tidak dijaga betul-betul.

Ramai yang menasihatkan supaya ambil supplement tambahan. 

Sebenarnya aku ada juga ambik supplement tambahan tapi itulah mungkin tak cukup serasi agaknya. Masih mencari yang sesuai dan serasi.

Bawa Adam ke merata klinik, tak cukup klinik, terus ke hospital swasta. Doktor pakar kata hanya demam biasa tiada apa yang membimbangkan. Bagi ubat cair kahak, ubat batuk dan demam. Cas berganda-ganda. Alhamdulillah company covered. 

Batuk Adam berlarutan sampai berminggu-minggu. Sudah dicuba minyak bawang putih bakar, sampailah ke sapuan bancuhan kapur makan dengan perahan limau nipis.

Tak juga menampakkan kesembuhan dan kelegaan 100%.

Hmmm....apa aku nak buat nih?!

Bersambung dengan entri lain sebab aku nak kena siap-siap balik ambil si kecil tu...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...