Recent Posts

Search This Blog

Saturday, 29 September 2012

BATUK KETIKA HAMIL


ASSALAMU'ALAIKUM

Hampir seminggu lebih aku asyik batuk. Kalau batuk berkahak aku rasa orang lain pun lebih selesa daripada batuk tanpa kahak. Batuk tanpa kahak lagi perit dan penat segala bahagian badan. Sebabnya kita akan sentiasa batuk dan batuk lagi sebab sekali batuk tanpa kahak terasa sangat tak puas.

Batuk yang macam ni amatlah terasa perit nak nak lagi ketika hamil.
Ramai yang petua bermacam macam cara dan setiap petua sebenarnya bergantung juga kepada badan seseorang. Kalau sesuai dengan badan, Alhamdulillah tak ada masalah, InsyaAllah berkesan dan mujarab.

Antara petua petua kawan kawan aku pesan adalah:

1. Minum air asam jawa samada dibancuh dengan air ataupun tanpa air dan semestinya bukan dengan air sejuk.

2. Amalkan pengambilan 1 sudu plastik madu dan perahan limau nipis 2 kali sehari. Pagi sekali, sebelum tidur sekali. Lebih elok jika tanpa disusuli air tapi bagi sesiapa yang kurang gemar dengan kemanisan madu yang melampau dibolehkan campur dengan air pastinya bukan air sejuk.

3. Amalkan pengambilan air limau suam kalau keluar makan diluar, jangan order teh 'o' ais limau, sirap limau ais bagai ye. Kalau tak suka air limau suam, order air suam sudah. Jimat pun jimat. Sihat pun sihat. Hehehe.

4. Amalkan berkumur dengan air bancuhan garam untuk meredakan sakit tekak dan gatal tekak dan merah tekak atau sewaktu dengannya.

5. Jangan lupa vitamin C untuk sistem imun badan.

6. Amalkan pengambilan air barli suam untuk tujuan menyejukkan dalam badan sekiranya merasakan batuk disebabkan cuaca yang panas.

Ha itu sajalah petua yang aku dapat daripada kawan kawan sepejabat dan kawan kawan luar pejabat yang sangat suka membebel. Hehehe. Tapi bebel tanda sayang. Kalau dah batuk tanpa henti, sampai terkencing macam aku ni, takkan lah nak dibiarkan kan?

Ni semua sebab orang kata tak elok ambil ubat batuk ketika hamil walaupun kalau pergi jumpa doktor, doktor masih juga berikan ubat batuk tersebut.

Untuk aku sepanjang batuk seminggu lebih ni, aku hanya amalkan yang nombor 2 dan 3 sahaja.
Alhamdulillah nampak kesan mujarab tu cuma ambil masa sikit. Ubat batuk aku ambil juga kalau terlalu tak tahan batuk tanpa henti sampaikan aku tak tidur malam berhari hari. Tapi tidaklah kerap. Mungkin dalam nisbah 1:3 dalam masa 7 hari lebih ni.

Pendek kata pengambilan dos ubat batuk yang kurang dari biasa, aku tawakal jelah.
Setiap kali aku nak minum ubat batuk tu aku berdoa semoga anak di dalam kandunganku ini terus dipelihara agar sentiasa sihat InsyaAllah. Aku dah tak bermaya sebab setiap malam aku tak boleh tidur, tak dapat rehat yang cukup.

Update 19/10/2012 : Kalau boleh elakkan sebarang pengambilan ubat batuk biasa atau paling kurang herbal cough syrup ataupun Ivy Cough Syrup. Ubat batuk yang tak buat kita mengantok.

Thursday, 20 September 2012

Anugerah Mejar Kehormat - Datuk Nicol David

           


ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat pagi semua...
Kepada sesiapa yang tengok berita TV3 malam tadi mesti perasan dengan gambar di atas ni kan?
Ya, Datuk Nicol David pemain squash negara baru sahaja dianugerahkan Mejar Kehormat daripada Tentera Udara negara kita.

Fisrt impresssion aku sejurus selepas aku terbaca je tajuk berita ni, aku terus bertanya kepada orang rumah aku. Macam mana penilaian sebenar untuk dapat anugerah seperti ini? 
Sebelum anugerah ini diberikan, Datuk Nicol David juga dianugerahkan gelaran Datuk setelah berjaya membawa nama negara hingga ke persada dunia atas nama sukan squash yang dia pelopori selama ni.
Aku memang tabik la bab sukan dia dan aku turut berbangga dengan pencapaian beliau menaikkan nama negara Malaysia.

Then aku teringat pula kepada Datuk Lee Chong Wei.


Begitu juga dengan Datuk Lee Chong Wei, juga menjadi kebanggaan negara apabila beliau berjaya menaikkan nama negara kita dalam dunia sukan badmintonnya walaupun beliau kalah dalam sukan Olimpik tempoh hari dengan Lin Dan.

Bukan sahaja atlit negara malah penyanyi popular juga mampu meraih gelaran Datuk apabila beliau berjaya menaikkan nama negara.
Mesti korang dah boleh agak siapa kan?
Ya, semestinya Datuk Siti Nurhaliza.


Aku tau ni bukan gambar terbaru Datuk Siti Nurhaliza tapi aku suka gambar beliau bertudung seperti ini yang tampak manis apabila bertudung litup sebegini.
Beliau juga berjaya meraih gelaran terhormat itu atas pencapaian beliau.

Aku pasti ramai lagi yang berjaya meraih gelaran dan anugerah seperti ini yang aku terlepas pandang untuk dihighlight kali ni.
Tapi itulah bagaimana sebenarnya anugerah dan gelaran ini diberi penilaian untuk memilikinya?

Apa apapun tahniah kepada Datuk Nicol David kerana berjaya menjadi salah seorang daripada contoh remaja berjaya kepada negara setelah bertahun tahun berusaha untuk mencapai kejayaan yang diidam idamkan selama ni.

Tahniah sekali lagi kepada Datuk Nicol David!!


P/S : Tetiba entri aku kali ni skema mak inang pulak...kekekeke

Wednesday, 19 September 2012

Pakat Pakat Mengandung?



ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat pagi semua...macam biasa greeting yang membosankan daripada aku setiap kali update entri.
Hehehe...
Tajuk entri aku kali ni pelik sikit sebab aku dah tak tau nak letak tajuk apa.
Apa maksud tajuk entri aku kali ni?

Maksudnya, aku dapat berita gembira daripada kawan kawan baik aku bahawasanya dorang pun tengah berbadan dua juga.
Alhamdulillahhhh...syukur kepadaNya. Agaknya memasing rezeki selepas bulan Ramadhan yang baru saja meninggalkan kita.

Kawan aku yang pertama dari Butterworth. Kawan aku seuniversiti dulu. Ruziana Shuib atau Zana panggilan manja dia. Dah masuk 10 minggu lebih dah kalau tak silap aku. Sekarang ni tengah alah teruk katanya. Muntah bagai. Pening nak pitam semua ada.
Yang sorang lagi pula kawan aku dari sekolah menengah. Asma Dat atau pun lebih senang dipanggil dengan nama Asma.
Aku baru sahaja tahu yang dia dah masuk 5 minggu lebih. 

Alhamdulillah..semoga semuanya selamat, ibu dan kandungan sekali sentiasa sihat hendaknya, dan didoakan semoga kandungan memasing sihat membesar, seimbang dunia akhiratnya InsyaAllah..Amin.

P/S: Aku? Alhamdulillah hari ni dah masuk 9 minggu 2 hari InsyaAllah sentiasa menunggu....dan sentiasa mendoakan yang terbaik untuk semua..Amin

Friday, 7 September 2012

My Happy Moments Begin...Again..I'M PREGNANT!



ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat pagi semua...
Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan hari ni untuk menyedut udara di muka Bumi Allah SWT ini.
Alhamdulillah...Syukrannn...
Tetiba nak cakap Arab pulak pagi ni ye..

Disini ingin saya menyatakan rasa maaf saya kerana lama tak update blog LG. Seperti entri entri yang sebelum ni saya selalu update mengenai kesihatan yang kurang mengizinkan saya untuk aktif berblog.

Tak sihat lagi ke?
Ehh...sekarang dah sihat dah Alhamdulillah cuma sesekali tu terasa pening sahaja.
Segala persoalan terjawap selepas balik semula ke Kuala Lumpur selepas raya kenapa aku sentiasa tak sihat adalah kerana aku MENGANDUNG!!

Alhamdulillah sekali lagi...
MY HAPPY MOMENTS BEGIN...AGAIN!

Maka bermulalah saat yang paling gembira dalam hidup aku dan orang rumah aku tanggal 26 Ogos 2012 SEKALI LAGI selepas buat ujian kehamilan. Alhamdulillah selepas beberapan dugaan, Allah berikan kami rezeki yang tidak ternilai dalam hidup kami.
Kenapa aku cakap SEKALI LAGI? Sebab...dalam hidup kita ni sentiasa ada saat paling gembira yang sentiasa berulang ulang...maksud aku..Allah SWT sentiasa memberikan saat gembira itu kepada hamba hambaNYA..cuma kita je tau menghargainya atau tidak...

Apa apa pun sekadar ingin berkongsi berita gembira ni dan berharap pembaca juga turut mendoakan kami sekeluarga :) InsyaAllah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...