Recent Posts

Search This Blog

Thursday, 22 May 2014

Hierarki Cinta Anak Perempuan Selepas Berkahwin



ASSALAMU'ALAIKUM

2 hari lepas aku terbaca 1 entri di blog Abang NAZALI NOOR berkenaan pasal hierarki cinta anak perempuan selepas berkahwin.

Tentu-tentunya watak utama dalam entri tu mestilah anak perempuan beliau, Najwa.

Kata Abang Naz, hierarki cinta seorang anak perempuan selepas berkahwin adalah ALLAH, RASULULLAH, SUAMI. Pembacaan aku terhenti sekejap diakhir ayat Abang Naz, di situ.
Aku macam pernah terdengar isu ni dibincangkan sebelum ni.
Ok baru aku teringat, Prof.Dr.Muhaya pun pernah membincangkan isu ni dalam show beliau.

Sebenarnya, hierarki penuhnya adalah ALLAH, RASULULLAH, SUAMI, IBU BAPA MERTUA, barulah IBU BAPA KANDUNG.

Abang Naz pun menyatakan benda yang sama kepada Najwa. Dahulukan ibu bapa mertua baru ibu bapa kandung.
Persoalan KENAPA keluar dari mulut Najwa. Aku sendiripun pernah tertanya persoalan yang sama masa aku tengok show Prof.Dr.Muhaya dulu. Aku teruskan membaca entri Abang Naz walaupun dah tahu jawapannya. Cuma ingin tahu jawapan dari Abang Naz sendiri untuk anak perempuannya pula.

Jawapannya tetap sama.

Berbalik kepada asas hierarki anak lelaki. ALLAH, RASULULLAH, IBU BAPA KANDUNG, barulah ISTERI.

Syurga anak lelaki adalah pada restu ibu dan bapanya.
Syurga isteri pula atas kasih sayang dan redha suami kan?

Jadi tentulah isteri kena sayang ibu bapa mertuanya lebih daripada ibu bapa sendiri. Begitu kata Abang Naz kepada Najwa.

Betul kata Abang Naz, dari situ kita boleh nampak kekhilafan akan hierarki cinta seorang menantu perempuan pada ibu dan bapa mertua berbanding pada ibu bapanya sendiri.
*Boleh refer maksud 'khilaf' di SINI

Entri Abang Naz kali ni betul-betul mengingatkan aku kepada ceramah Prof.Dr.Muhaya yang lalu, secara tak langsung membuatkan aku terfikir,
*cukupkah kasih sayang yang aku curahkan kepada ibu bapa mertua aku selama ni?

Kata Abang Naz lagi, jangan pula muncung sedepa kalau suami sayang ibu bapa mereka lebih.
*Aku ada tak muncung sedepa..? Huhuhu....

Astaghfirullahal'azim...
Tak dinafikan kadangkala kita terlepas pandang benda-benda macam ni kan?
...Huhuhu...
Semoga sama-sama ambil iktibar
...InshaaAllah...

Wednesday, 21 May 2014

Pengasuh Bayi : Beralih Tempat Asuhan Lagi!


ASSALAMU'ALAIKUM

Gambar di atas ni sebagai hiasan. Tertarik dengan gambar ni sebab Subhanallah, indah sungguh ciptaan Tuhan kan? Mana-mana, rata-rata bayi, semuanya comel, sejuk betul mata memandang.
Tak tergamak dan tak terlintas langsung di hati kita nak apa-apakan bayi secomel ni...

Ok mukadimah aku semacam je...Adam kena dera ke?
Bukann...kalau ikutkan tajuk entri aku kali ni...memang sekali baca mungkin ada kaitan dengan kes dera pun boleh jadi penyebab aku beralih tempat asuhan Adam lagi. Lagi??
Hmmmm....sebenarnya aku nak cerita yang aku tukar pengasuh Adam lagi...Huhuu..

Selepas TM Dynamic Kids menjadi pilihan, kami beralih ke Balai Polis Pantai sebagai tempat asuhan Adam.
Namun, jodoh Adam di situ tak panjang, pengasuh di situ menelefon kami mengatakan tak boleh jaga Adam lagi. Katanya takut dipersalahkan kalau apa-apa terjadi pada Adam.

Takut dipersalahkan?
Kami tak pernah menyalahkan diapun. Kira ok lagi la boleh consider juga. Kalau parents lain mesti dah kena marah. Haihhh...

Cuma ada sehari tu bila sentuh kepala Adam terasa ada benjol.
Adam pun nampak sakit bila disentuh.
Akupun telefon menanyakan pengasuh pasal benjol tu.

Adam ada jatuh ke? Ada katanya dalam bilik air.
Hmmm dah berapa kali jatuh pun tak tahulah tapi kenapa tak diberitahu awal-awal.
Adam dah muntah-muntah demam lagi, ibu mana yang tak risau.

Sekadar bertanya, bukan menyalahkan. Salah ke kita sebagai parent bertanya kalau ada yang tak kena pada anak. Anak kitakan bawah tanggungjawap dia sepanjang kita hantar ke rumah dia untuk mengasuh?
Agaknya mungkin sebab pertanyaan tu terlalu sensitif bagi dia, seolah-olah aku tidak meletakkan kepercayaan penuh kepada dia menjaga Adam, so memang tak boleh kata apalah kan..
Lagi alasan katanya ibu-ibu kepada anak-anak yang lain risau kalau Adam menjangkiti anak-anak mereka pula. Asyik sakit katanya. Wallahu'alam entah betul entah tidak. Padahal Adam cuti sakit baru sekali sepanjang bawah jagaan dia. Entah kat mana yang Adam selalu sakit agaknya ye.
Hmmm dah macam anak aku pulak yang bawa penyakit. Subhanallah...

Kalau dah begitu katanya, alkisahnya, itulah pengasuh yang keempat untuk Adam dalam tempoh setahun sebulan ni....

Operasi mencari pengasuh yang baru berterusan lagi...
Lepas satu, satu dugaan datang...
Alhamdulillah...

Semoga pengasuh yang baru nanti serasi dengan Adam inshaaAllah.
Kesian Adam asyik bertukar sana sini...Hmmm...kalaulah Mama boleh berhenti kerja kan..

Wednesday, 7 May 2014

Promosi Susu SUFFY GOAT!


ASSALAMU'ALAIKUM

Ada sesiapa di sini pernah dengar pasal susu Suffy Goat?
Pernah consume untuk anak atau diri sendiri pun minum?
Alhamdulillah...

InshaaAllah moga kita dapat khasiat dari susu ni sama-sama ye...

Tapi mulai hari ni aku nak buat promosi sikit..

HARGA SEKOTAK SUSU SUFFY GOAT
RM40* 


HARGA SEKATON SUSU SUFFY GOAT
RM35 x 15 kotak!
*Tak termasuk kos pos

Boleh tinggalkan pesanan di bawah ataupun PM/Whatsapp ke nombor : 017 619 0035

*Harga tertera tak termasuk kos pos dan boleh ditawar mengikut persetujuan bersama.  *Harga promosi layak untuk pembeli pertama dalam rekod. Terima kasih.

Harum Manis HABIS Terjual!


ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat petang semua....
Mintak maaf ye sebab baru berkesempatan update blog. Baru berkesempatan nak menjengah blog ni...
Sibuk jual harum manis ke?
Eh dak lah...harum manis dah habis terjual dah 2 hari lepas tutup pesanan.

Mintak maaf ye sekali lagi kepada sesiapa yang PM aku untuk buat pesanan.
Supplier buka banyak ejen rupanya. Tu sebab cepat habis. 
Cuba bayangkan kalau seorang ejen saja dapat pesanan sampai beratus-ratus kotak..
Ejen pula ramai sangat..maunya tak cepat habis.

Tapi setahu akulah..musim masih ada cuma buah di ladang supplier aku tu ja dah habis...

Maaf sekali lagi...!
InshaaAllah tahun depan boleh cepat-cepat selitkan pesanan.
InshaaAllah harga boleh dirunding ikut persetujuan bersama.

Terima kasih kepada customer yang sempat buat pesanan.
Harap berpuas hati dengan kualiti buah!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...