Recent Posts

Search This Blog

Wednesday 6 November 2013

Adam Selsema Batuk Berkahak

ASSALAMU'ALAIKUM

Ketandusan idea nak menaip, ditambah pula dengan kesibukan di pejabat dengan kerja yang membantutkan kepala ni nak update blog. Pun entri tertunggak kali ni untuk bulan 8 yang lepas, entah bila nak update yang terbaru pun tak taulah aku ni kan...

Ceritanya begini...

Asalnya, selsema ni bermula dari encik suami. Dia jarang sekali sakit tapi tiba-tiba satu hari tu dia terkena jangkitan virus selsema entah dari siapa dan dari mana. Aku pulak, kononnya, antibodi kuat inshaaAllah tak berjangkit sebab sebelum ni aku steady je walaupun encik suami terbatuk-batuk bagai. Jadinya tiada langkah berjaga-jaga dilakukan. 

Tanpa sedar, tiba-tiba selepas beberapa hari, aku terasa perit je tekak ni. Haaa sudah! Terjangkit ke apa pulak nih? Soal sendiri. Tak sempat jumpa jawapan, badan sendiri dah tolong jawapkan dengan hidung berair, kepala berat. Ok. Aku terkena virus encik suami.

Lagi silap aku, langkah berjaga-jaga tak terlalu ketat, sewenang-wenangnya aku cium my little pumpkin tu, natijahnya, dia pun terkena sekali lepas tu.

Menyebabkan....Adampun selsema batuk berkahak...




Happy je muka walaupun demam. Haishh..budak kecik nih...

Start dari tu lah aku dengan Adam seolah-olah tak kuat antibodi. Aku asyik terkena selsema je. Adam pula on off juga. Kesian si kecil aku tu. Terbatuk-batuk. Geram dengar bunyi kahak yang tak nak keluar tu. Rasa macam nak tolong korek tekak dia je. Hmmmm...

Dari situ jugalah aku sedar yang antibodi aku tak sekuat sebelum aku bersalin. Jenuh bertanya sana sini, rupanya kebanyakkannya ibu-ibu memang kurang kuat antibodinya kalau tidak dijaga betul-betul.

Ramai yang menasihatkan supaya ambil supplement tambahan. 

Sebenarnya aku ada juga ambik supplement tambahan tapi itulah mungkin tak cukup serasi agaknya. Masih mencari yang sesuai dan serasi.

Bawa Adam ke merata klinik, tak cukup klinik, terus ke hospital swasta. Doktor pakar kata hanya demam biasa tiada apa yang membimbangkan. Bagi ubat cair kahak, ubat batuk dan demam. Cas berganda-ganda. Alhamdulillah company covered. 

Batuk Adam berlarutan sampai berminggu-minggu. Sudah dicuba minyak bawang putih bakar, sampailah ke sapuan bancuhan kapur makan dengan perahan limau nipis.

Tak juga menampakkan kesembuhan dan kelegaan 100%.

Hmmm....apa aku nak buat nih?!

Bersambung dengan entri lain sebab aku nak kena siap-siap balik ambil si kecil tu...

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Daisypath Friendship tickers