Recent Posts

Search This Blog

Thursday, 22 May 2014

Hierarki Cinta Anak Perempuan Selepas Berkahwin



ASSALAMU'ALAIKUM

2 hari lepas aku terbaca 1 entri di blog Abang NAZALI NOOR berkenaan pasal hierarki cinta anak perempuan selepas berkahwin.

Tentu-tentunya watak utama dalam entri tu mestilah anak perempuan beliau, Najwa.

Kata Abang Naz, hierarki cinta seorang anak perempuan selepas berkahwin adalah ALLAH, RASULULLAH, SUAMI. Pembacaan aku terhenti sekejap diakhir ayat Abang Naz, di situ.
Aku macam pernah terdengar isu ni dibincangkan sebelum ni.
Ok baru aku teringat, Prof.Dr.Muhaya pun pernah membincangkan isu ni dalam show beliau.

Sebenarnya, hierarki penuhnya adalah ALLAH, RASULULLAH, SUAMI, IBU BAPA MERTUA, barulah IBU BAPA KANDUNG.

Abang Naz pun menyatakan benda yang sama kepada Najwa. Dahulukan ibu bapa mertua baru ibu bapa kandung.
Persoalan KENAPA keluar dari mulut Najwa. Aku sendiripun pernah tertanya persoalan yang sama masa aku tengok show Prof.Dr.Muhaya dulu. Aku teruskan membaca entri Abang Naz walaupun dah tahu jawapannya. Cuma ingin tahu jawapan dari Abang Naz sendiri untuk anak perempuannya pula.

Jawapannya tetap sama.

Berbalik kepada asas hierarki anak lelaki. ALLAH, RASULULLAH, IBU BAPA KANDUNG, barulah ISTERI.

Syurga anak lelaki adalah pada restu ibu dan bapanya.
Syurga isteri pula atas kasih sayang dan redha suami kan?

Jadi tentulah isteri kena sayang ibu bapa mertuanya lebih daripada ibu bapa sendiri. Begitu kata Abang Naz kepada Najwa.

Betul kata Abang Naz, dari situ kita boleh nampak kekhilafan akan hierarki cinta seorang menantu perempuan pada ibu dan bapa mertua berbanding pada ibu bapanya sendiri.
*Boleh refer maksud 'khilaf' di SINI

Entri Abang Naz kali ni betul-betul mengingatkan aku kepada ceramah Prof.Dr.Muhaya yang lalu, secara tak langsung membuatkan aku terfikir,
*cukupkah kasih sayang yang aku curahkan kepada ibu bapa mertua aku selama ni?

Kata Abang Naz lagi, jangan pula muncung sedepa kalau suami sayang ibu bapa mereka lebih.
*Aku ada tak muncung sedepa..? Huhuhu....

Astaghfirullahal'azim...
Tak dinafikan kadangkala kita terlepas pandang benda-benda macam ni kan?
...Huhuhu...
Semoga sama-sama ambil iktibar
...InshaaAllah...

2 comments:

  1. btul tu.. sy tkde suami lg.. kena terima la nanti.. tk leh jeles2 la ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...moga dpt mertua yg sgt2 spoting...
      dah kawen ni mmg byk dugaan hari2 setiap jam setiap minit setiap saat

      Delete

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...