Recent Posts

Search This Blog

Tuesday 16 April 2013

Perubahan Semasa Kandungan 39 Minggu

ASSALAMU'ALAIKUM
Tiba tiba aku terasa rajin pula nak menaip pepagi ni kan...
semalam macam rushing je cara aku update entri.
Hari ni aku cuba update in proper ways sikit.

Benda yang sama juga nak aku sampaikan hari ni. Alhamdulillah aku dah masuk minggu ke 39 dan Alhamdulillah setakat ni kandungan sihat tiada masalah mengikut kata doktor semasa akhir temujanji Jumaat lepas.
Kepala bayi menghala ke bawah dan dah pun engaged. Tapi buat masa ni masih belum ada tanda tanda seperti keluar darah bersama lendir atau air ketuban pecah lagi.
So, sampai ke hari ni aku masih mengaktifkan diri pergi ke tempat kerja macam biasa cuma dengan pergerakan yang amat amat slow. 

Apa yang aku maksudkan dengan perubahan semasa kandungan 39 minggu ni, perut aku dah mula kelihatan strech marks di sana sini walaupun dari awal kehamilan aku dah amalkan menyapu minyak zaitun pada perut aku. Yelah kita hanya merancang Tuhan menentukan segalanya. Tak apa lah, In Shaa Allah lepas ni akan difikirkan macam mana cara nak menghilangkan strech mark tu. 

Selain daripada tu, tidur anda juga akan terganggu atas sebab ketidak selesaan pada perut anda.
Ketidak selesaan yang bagaimana?
Aku percaya setiap ibu mengalami pengalaman yang berbeza dan setiap kehamilan juga berbeza.

Macam aku, di sebelah malam, aku sentiasa merasa perut menegang, mengeras, sesak untuk bernafas seperti biasa, kadangkala sentiasa berangin je perut ni.
Semua tu membuatkan aku tidak selesa untuk baring melentang, mengiring ke kiri apatah lagi ke kanan.
Paling selesa cuma secara duduk.

Itupun kadangkala ikut terus tak boleh nak menyandar langsung.
Huhuhuhu dugaan sungguh dan mencabar sungguh aku rasa.
Agaknya beginilah dulu keadaannya Mak aku semasa mengandungkan aku.
Sekarang aku faham perasaan tu.
Memang kena banyak banyak bersabar.

Lagi satu, pada trimester akhir ini, anda juga akan kerap terasa contraction. Simptom simptom yang aku nyatakan di atas pun boleh dikatakan sebagai braxton hicks. Atau boleh dikatakan contraction palsu, sebagai latihan kepada contraction yang sebenar nanti yang lebih kerap dan lebih sakit dan kuat.

Terasa ngilu di bahagian Miss V anda mungkin juga perkara biasa bagi sesetengah ibu mengandung setiap kali anda bergerak aktif.
Huhuhuhu.

Aku rasa hampir semua ibu mengandung pernah mengalami semua simptom simptom yang baru aku nyatakan ni.
Cuma diharapkan boleh membantu sedikit sebanyak kepada ibu ibu baru di luar sana seperti aku ni.
Jumpa lagi :)

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Daisypath Friendship tickers