Recent Posts

Search This Blog

Tuesday, 26 January 2016

Ikan Pari 'Datang Bulan' & Cara Membeli/Memilih Ikan Pari


ASSALAMU'ALAIKUM

Minggu lepas, entah macam mana tersembang pasal ikan bakar. Disebut pasal ikan bakar, ikan yang terlintas di kepala aku, mestilah ikan pari sebab memang gemar sangat dengan ikan pari. 

Bercerita dengan colleague aku disebelah meja aku nih.
Terkejut aku apabila dapat tau yang ikan pari 'datang bulan' katanya.
Biar betul dia nih!

Tanpa membuang masa, terus tanya Encik Google.
Haaa...terus keluar perkataan ikan pari 'datang bulan' siap gambar lagi.
Nak percaya atau tak?

Hakikatnya itulah rahsia Allah SWT yang baru aku tau setelah 31 tahun. Oppsss...buat malu jakkk...dah 3 series baru nak tau ye???
Akibatnya kalau dah tau makan ja tapi tak tau masak, beginilah jadinyaaa...

Rupanya betullah, ikan pari juga mengalami kitaran menstruasi seperti manusia. Bukan nak kata makhluk Tuhan yang lain tak ada yang mengalami kitaran menstruasi ni. Ada tu ada, cumaaa....kitaran menstruasi ikan ni boleh dilihat dengan mata kasar dan ketara persis manusia. Perlu gambar juga ke darah 'datang bulan'? Tak perlu kot kan. Pandai-pandailah meng-Google nanti ye.

Tak percaya lagi? Ok tak apa. Aku selit sikit iklan bergambar 'IKAN PARI MELAHIRKAN'.

(Sumber : penpatah.blogspot.com)
(Sumber : penpatah.blogspot.com)
(Sumber : penpatah.blogspot.com)

Sekarang nak percaya atau tak? 
Aku dah bagi gambar dah tu sumber dari blog Penpatah. Gambar khas ikan pari sedang melahirkan anak. Tak pasti samada semasa gambar ni diambil, ikan pari tu masih hidup atau sebaliknya. Tapi terbukti ye anak ikan pari dalam proses kelahiran di situ. Selebihnya silalah tanya Encik Google ye. Laagi...banyak info yang kita boleh dapat. Semuanya hanya dihujung jari.

Apa-apapun sekarang aku percaya!
Patutlah colleague aku cakap, kalau nak beli ikan pari kena ikut petua yang betul. Bak kata Cik Awe, mak kepada colleague  aku ni.

SATU

Jangan beli yang berbau hancing. Berbau hancing tu katanya, semasa ikan pari ditangkap dia mati dalam keadaan 'datang bulan'. Kalau dimasak memang tak akan sedap. Contoh ikan pari tu dimasak asam rebus, kuah asam rebus pun boleh bertukar warna menjadi keruh katanya.

DUA

Pilih ikan pari yang ber'kulit' gelap. Selalunya di bahagian atas ('kulit') berwarna gelap (hitam atau kelabu), bahagian bawah pula berwarna putih (cerah kemerahan/merah jambu).

TIGA

Kalau sudah disiang, pastikan isinya masih segar berwarna putih kemerahan bukannya yang pucat lesi.

SEKIAN PETUA MEMBELI/MEMILIH IKAN PARI DI PASAR

2 comments:

  1. saya pun baru tahu ikan pari datang piyed lepas bace entry ni..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan...ada selera lagi x nak makan ikan pari lepas ni? hahaha...
      ke tobat dulu untuk beberapa bulan? hehehe

      Delete

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...