Recent Posts

Search This Blog

Friday 6 June 2014

Zakat : Jenis-Jenis Zakat


ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat pagi semua...sudah sarapan? Jangan tinggal sarapan ye...sebab penting untuk metabolisme kita sebenarnya...tiba-tiba cakap pasal diet ni dah kenapa pulak ye...hehehe

Bab diet tu lain cerita sebab aku sendiri pun tak cukup master pun lagi bab diet pemakanan.

Sekarang ni aku tengah study pasal zakat...
Mencari di Google. Hasilnya terjumpa dekat 1 blog ni...Brother Adam
Blogger Muhammad Adam Bin Roslan merupakan pelajar Sarjana Kepujian Akaun di UIAM Gombak. Menurut pembacaan beliau, terdapat beberapa jenis zakat di dalam Islam.




2. ZAKAT HARTA

Zakat harta terbahagi pula kepada beberapa jenis seperti di bawah:

i) Zakat Ma'adin, Kunuz & Rikaz


Itu antara jenis-jenis zakat yang ada di dalam ajaran Islam. Untuk lanjutan boleh klik pada link masing-masing di atas.
Aku terpanggil nak study ni sebabnya tiba-tiba aku dapat rasakan macam ada sesuatu tak kena ja dengan aku ni...
Agaknya mungkin ada lagi yang aku tertinggal perkara wajib aku patut buat tapi aku tak buat.
Tu sebab rasa kurang tenang ja kan hati ni...macam ada kurang keberkatan gitu...

Tergerak hati nak tanya Google. Nah! Aku jumpa ni! Rupanya bukan zakat pendapatan ja aku kena bayar. Ada banyak lagi zakat lain yang perlu kita ambil tahu dan dititik beratkan.

Tambahan info...

Zakat Ma'adin - Ma’adin bermaksud segala galian yang diperolehi dari perut bumi sama ada beku atau cair di darat atau di laut.

Zakat Kunuz - Kunuz pula bermaksud harta yang tersimpan di dalam bumi (harta karun).


Zakat Rikaz - Rikaz ialah harta benda yang tersimpan di dalam bumi dan terdapat tanda-tanda yang menunjukkan ia tersimpan sebelum kedatangan Islam. (Jumhur ulama mengatakan semua jenis simpanan jahiliah)

Terima kasih kepada Brother Adam dengan penjelasan yang ringkas tapi padat.

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Daisypath Friendship tickers