Recent Posts

Search This Blog

Tuesday, 23 December 2014

Kawan Kaunselor


ASSALAMU'ALAIKUM

Ni cerita semalam. Tapi tak sempat nak post entri ni . Memandangkan semalam pun semangat suam-suam kuku ja naik kerja. Hehehe.

Kawan baik aku, Asma, kenal sejak dari tingkatan 1, tegur aku di Skype.

"Assalam Fara. Ayah hang dah sihat?"

"Wa'alaikumussalam. Alhamdulillah luka di kaki tu beransur OK, cuma badan dia ja masih lemah."

"Alhamdulillah"

"Mungkin ambik masa lama sikit. Takpalah InshaaAllah mudah-mudahan Abah aku makin OK.
Dia seolah-olah hilang semangat ja Asma. Banyak sangat dalam kepala dia fikir sama kot."

"Hmmm yelah kan...bila diri kita sakit macam tu lah rasa. Staf aku, kaki dia kena potong sebab kencing manis. Dah berbulan juga. Tapi minggu lepas time nak balik dia mai jumpa aku. Dia kata, saya rasa saya perlu bercakap dengan Puan Asma."

"Hmmm itulah...aku rasa dia hilang semangat...dia fikir dia sakit...teruji dengan dugaan Tuhan yang sekaligus datang menimpa dia. Ibarat dia sendiri tak tau larat ke tidak nak tempuh semua tu. Fikirkan keadaan Mak aku lagi yang dah tak berapa kuat. Fikirkan Maktok aku lagi yang dah uzur."

"Ayah hang tak kena potong kaki kan?"

"Alhamdulillah setakat ni dak. Tapi doktor dah pesan jaga elok-elok, jangan terkena jangkitan lagi. Kalau terkena jangkitan kuman lagi, kemungkinan besar kena jugak potong kaki dia. Sebab dah tak ada ruang dah nak korek buang daging mereput, tulang pun dah mereput."

"Allah..."

"Sebelum ni pun Abah aku jenuh jaga, cuci hari-hari juga. Tapi kuasa Tuhan kan."

"Kalau jadi kat sesiapapun akan hilang semangat Fara"

"Aa betoi. Aku sendiri pun tak tau macam mana nak rangkul semangat aku sendiri apatah lagi nak rangkul balik semangat Abah aku"

"Dia pun macam kita, pernah muda, tak pernah terfikir benda macam ni akan berlaku ke atas diri dia. Kita tak pernah sedetik pun bersedia dengan semua keadaan tu. Letak diri kita dalam kedudukan dia. Rasa sakitnya dia, rasa rendah diri, rasa useless, rasa hilang kebebasan."

"Dia cakap dekat aku, kalau aku dan Along tak ada, susah dia. Mak aku dah tak kuat katanya.
Mak nak jaga Maktok lagi. Lepas tu dia nangis."

"Tu maksudnya dia rasa hilang security"

"Hmmm...aku nak cakap SABARLAH ABAH pun macam tak layak ja untuk aku keluarkan ayat-ayat gitu sebab aku rasa dia lebih kenal erti sabar tu lebih dari aku."

"Cakap kat Abah hang, kita usaha apa yang patut sehabis boleh. Tak perlu suruh dia bersabar, sebab memang dia tengah bersabar."

"Hmm itulah, aku pun dah tak mampu nak cakap apa dah masa tu. Diam ja lah. Aku nampak kesedihan dia tu, penderitaan yang dia sedang rasa tu, tapi aku sendiripun tak tau nak luahkan macam mana."

"Betoi Fara, tapi bila dia luahkan tak mampu tu, hang kena bagi dia satu  cahaya/sinar untuk dia. Bukan harapan yang kita sendiri tak dapat tunaikan. Bagi kenyataan yang boleh diusahakan. Sedihnya tengok ayah kita nangis kan? Alamak aku lak terasa sebak nak nangis nih...."

Berakhir perbualan kami di situ. Ni lah natijahnya kalau dah berkawan dengan kaunselor ye. Hehehe.
Penuh emosi bila bercakap.
Tapi ada betulnya, ada logiknya di situ.

Saja share dekat sini, mudah-mudahan sedikit sebanyak kita boleh praktikkan dalam kehidupan harian kita apabila kita sedang menghadapi masalah dan situasi yang sebegini. Huhuhu.

InshaaAllah

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...