Recent Posts

Search This Blog

Tuesday, 30 December 2014

Pindah Rumah Hujung Tahun 2014


ASSALAMU'ALAIKUM

Dua bulan sebelum, tuan rumah sewa ada WhatsApp, informed, sewa tahun baru 2015 akan dinaikkan. Bukan naikkan RM50-RM100 ye tapi lebih dari tu.
Aku baca pun terus "hmmm..." 
Dalam kepala, apa aku nak buat nih? Sewa sekarang pun, aku rasa cukup-cukup ja makan kami anak beranak. Kalau dinaikkan, macam mana gayanya?

Ajak encik suami berbincang. 
Keputusan yang diambil, kami perlu berpindah ke rumah yang lebih rendah sewanya.

Operasi mencari menemui kebuntuan, bila dicampur kos minyak dan tol lagi, lebih kurang sama dengan stay menyewa di rumah asal. Hmmmm...akhirnya kami ambil keputusan, kita berpindah sajalah ke rumah Mak. Tapi haruslah mintak restu Mak dulu. Kalau Mak on, Alhamdulillah. Seperti yang diharapkan, Mak on saja. Lagi dia suka kami duduk sendiri rumah tu dari disewakan sebab dekat dengan Along aku di blok sebelah ja pun. Hehe.

Rumah Mak aku tu disewakan kepada orang. Rumah flat kos rendah biasa ja. Alhamdulillah syukurlah ada jugak tempat kami nak berteduh. Terpaksalah call Akak yang menyewa tu bagi tahu yang kami nak ambik semula rumah tu. Tak berniat nak menghalau tapi kami pun terpaksa.

Alhamdulillah Allah permudahkan urusan, walaupun ada juga dugaannya nak selesai dengan penyewa tu.

Orang bagi tip kemas dan packing barang 2 bulan atau sebulan sebelum pindah.
Tapi macam kami ni, lagi seminggu nak pindah baru kelam kabut mengemas. Jadi, don't try this at home ye. Hahaha.

Nak pindah rumah semestinya memerlukan lori ye. Kalau tak, macam mana nak pindahkan barang-barang macam meja makan, mesin basuh bagai yang besar-besar tu.

Operasi mencari lori pula. Semuanya mahal zaman sekarang ni kan. Penyudahnya, kami sewa lori tanpa pemandu dan mandur. Mana dapat?

Di Kajang Prima, ada Facebooknya nama Lori Pandu Sendiri. Sesuai untuk yang nak berpindah ke area Bangi, Kajang dan kawasan sewaktu dengannya. Boleh search ye atau boleh hubungi terus ke talian 1 300 80 7807

Harga?
Ok, harga aku cerita ni untuk tahun ni ye, masa ke depan aku tak pastilah.
Sewa lori 1 tan sehari RM250, tapi kalau nak sewa ikut jam pun boleh.
5 jam RM150.
Semestinya perlu deposit. Deposit ikut harga sewaan lori ye.

Sabtu lepas, hari kami mula memindahkan barang besar-besar dan berat selepas usai basuh dan bersihkan rumah baru kami. 
Hari sebelum, dah siap-siap lap mana yang berhabuk dan letakkan di satu tempat supaya senang besoknya proses mengangkat pindahkan ke dalam lori.

TIP : Silalah lap semua barang-barang anda terlebih dahulu, nyah habuk segala supaya tukang mengangkat nantipun tak keberatan dengan habuk-habuk tebal 3 inci tu ye. Hehehe...

Setakat ni hampir 90% proses pemindahan selesai. Tinggal baju dan beberapa barang kecil-kecil je lagi. Tak boleh nak pindahkan sekaligus sebab ada budak kecik yang suka tolong 'mengemas' melambatkan lagi proses. Hahaha.

TIP : Kalau ada anak kecik, dinasihatkan tinggalkanlah anak anda bersama Mak/Mak Mertua anda atau hantarlah ke rumah pengasuh atau sesiapa saja yang sudi tolong tengok-tengokkan kejap sementara proses pemindahan selesai. Haha...

Tapi dalam dok pindah ni, teringat juga ye mangsa banjir, saudara-saudara kita. Kami yang pindah rumah dalam hujan ni pun dah terasa terduga, inikan mereka yang mengharung banjir seminggu lebih dah.

Semoga dipermudahkan semuanya. Diharap tiada lagi yang terkorban. Sama-samalah kita berdoa moga segala musibah yang sedang menimpa ini, Allah turunkan rahmat permudahkan segala. 
InshaaAllah. Amin.




1 comment:

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...