Recent Posts

Search This Blog

Tuesday, 19 July 2011

Mata dan HATI


assalamu'alaikum....


aku pernah terbaca dan terdengar...

"tak perlu mencari teman secantik BALQIS, jika diri tidak seindah SULAIMAN...
       tak perlu mengharapkan teman setampan YUSUF, jika kasih tak setulus ZULAIKHA...

  tak perlu diri seteguh IBRAHIM, jika tak sekuat SARAH....
                  mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH
            jika diri tidak sesempurna    
                              RASULULLAH S.A.W.....

       tak guna ada MATA kalau tak dapat MELIHAT.....
                tak guna ada HATI kalau tak tahu MENILAI...."

...masa melintas jalan dari seberang aku ternampak seorang wanita muda bersama 2 orang insan istimewa yang juga masih muda dalam lingkungan 20-an memegang tongkat...mesti korang dah dapat agak kan siapakah yang dimaksudkan dengan insan istimewa ni...

....sejujurnya tiba tiba aku terasa sebak tengok sebab apa tau? sebab aku tiba tiba rasa terharu melihat wanita muda yang berhati ikhlas tu sudi memimpin dan menolong 2 insan istimewa ni melintas jalan...bukan senang nak tengok zaman sekarang di tengah tengah kota metropolitan ni suasana macam tu..mungkin korang selalu nampak di tempat lain tapi tidak aku...

...aku cuba meletakkan diri aku di tempat insan insan istimewa tu..aku tak boleh bayangkan macam mana kehidupan aku 'kelam'...pasti perit dan susah untuk aku bergerak ke mana mana...pasti perih terasa dugaan yang ALLAH taburkan...namun...kenapa insan insan ini masih mampu tersenyum gembira...? raut wajah yang sangat tenang...SUBHANALLAH...bagaimanakah mereka menjalani kehidupan harian dengan keadaan fizikal sebegitu? 

"....aku tak cukup tabah Ya ALLAH...aku akui..aku bersyukur ALHAMDULILLAH kerana dilahirkan dalam keadaan cukup sifat...maka KAU perindahkanlah pula akhlakku ya ALLAH...berkatilah kehidupan insan insan istimewa ini...sesungguhnya hati mereka lebih bersih dari hatiku yang ber'mata' ini....Amin...

....sesekali kosongkan minda...selamilah kehidupan kita...fahami persekitaran kita...cuba meletakkan diri di pelbagai sudut yang mungkin kadang kadang kita terlepas pandang untuk cuba merasai akan keperitan kepayahan hidup setelah alpa dengan kesenangan kemewahan yang sementara.....

...maaf andai aku ada terlanjur kata...tersalah bicara...yang baik itu dari DIA...yang buruk dari aku sendiri...

10 comments:

  1. berikan tepukan gemuruh pada insan yg sudi menghulukan bantuan tu...
    btl, mmg susah nak jumpe orang macam tu..sbb pakcik pn pernah alaminya, tp dengan situasi yg berbeza..

    ReplyDelete
  2. @Xavi De

    tulah kan pakcik...tepukan gemuruh utk wanita muda tu...pakcik pernah alami jgk? situasi yg mcmna pakcik punya tu?
    *macehh pagi2 da sudi jenguk blog lembugemok..kekeke

    ReplyDelete
  3. dah letak gak..hehe..nak pgl pe ni eh..

    ReplyDelete
  4. @Fad...maceh Fad....panggil Fara je pun xpe...hehehe

    ReplyDelete
  5. panjang citenya..nnt2 la ada masa pakcik cite...keh3..

    ReplyDelete
  6. @Xavi De...kalau panjang..pendekkan..xleh ke?

    ReplyDelete
  7. lau pendek kan, nnt orang salah faham....

    ReplyDelete
  8. lohhh...pjg bebeno la gitu gamaknya ye?? hehehe xpelah nnt pakcik bosan2..terasa nak berborak..buleh la cite ye pakcik? hehehe

    ReplyDelete
  9. thumbs up pada yang sudi membantu. Sebenarnya rahmat tuhan itu dlm pelbagai bentuk. ditariknya 1, dibaginya 10..cuma kita je yg yg tak sedar atau buat2 tak tak tahu.

    ReplyDelete
  10. @Cik Kibod... betul tu cik kibod :) Alhamdulillah bersyukurlah sentiasa dgn kurniaanNYA seadanya...

    ReplyDelete

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...