Recent Posts

Search This Blog

Friday, 22 August 2014

Resipi Spegeti Goreng Udang Pedas



Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Alhamdulillah kenyang makan pagi. Makan apa? Makan kuih je punnn...buat lapik perut sementara lapar balik lunch time nanti. Hehehe...

Beberapa hari lepas, aku dan encik suami kebosanan makan nasik untuk dinner
"Nak makan apa malam ni? Ada udang tu, dah keluarkan dah rendam air." Almaklum udang dah jadik macam batu. Beku dalam freezer kan?! 

"Hmmm...entah ek. Nak makan apa ye?"

"Spegeti goreng buh udang?!"

"Haaa macam menarik gak tu. Boleh lah!"

Maka dengan itu ber-dinner lah kami spegeti goreng malam tuu....

Bahan-bahannya:

1. Spegeti - untuk 2 orang makan
2. Cili mesin - 1 sudu besar sahaja
3. Udang 
4. Garam - secukup rasa
5. Gula - secukup rasa
6. Sos tiram 
7. Sos cili
8. Kicap lemak manis Jalen
9. Sayuran
10. Bawang putih - untuk menumis
11. Bawang merah - untuk menumis
12. Minyak zaitun 
13. Serbuk stok ayam
14. Serai - dititik

Cara memasak:

1. Rebuskan spegeti sehingga empuk (tidak terlalu empuk sebab nanti akan dimasak lagi semasa menggoreng). Jangan lupa masukkan sedikit minyak zaitun supaya spegeti tidak melekat selepas ditos.

2.  Setelah spegeti empuk. Perlu ditoskan diketepikan dahulu.

3. Tumiskan serai yang telah dititik, bawang putih dan merah sehingga naik wangi. Masukkan potongan lada benggala dan ditumiskan bersama bawang tadi.

4. Masukkan 1 sudu besar cili mesin dah masak sehingga naik minyak. Aku masukkan 1 sudu je sebab cili kering yang aku kisar sendiri tu tersangatlah membahang pedasnya. Kalau suka yang super pedas. Lebihkan cili mesinnya ye.

5. Setelah naik minyak, masukkan garam, gula, serbuk stok ayam, kicap lemak manis Jalen, sos cili dan sos tiram secukup rasa. Aku campak-campak je ye. Tak ada sukatan tetap. Sebab bergantung kepada kuantiti spegeti tu sendiri. Kalau rasa tak cukup silalah tambah.

6. Masukkan sayuran keras seperti lobak merah, lobak bunga dan brokoli bersama dengan udang. Kalau guna sayuran lembut seperti sawi jepun atau sebagainya, boleh dicampurkan dalam masakan akhir sekali ye. Untuk elakkan sayur terlalu layu.

7. Digaul sehingga sayur empuk dan udang nampak putih kemerahan kemudian dimasukkan spegeti yang telah direbus tadi.

8. Gaul lagi sehingga rata, tidak terlalu lama supaya manis udang tidak hilang. Siap dimasak, boleh dihidang.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...