Recent Posts

Search This Blog

Friday 18 April 2014

Adam : Demam Lagi!


ASSALAMU'ALAIKUM

Entri bersambung tanpa gambar sebab memang aku tak sempat nak tangkap gambar Adam masa dia demam. Aku kerisauan sebab demam Adam terlalu tinggi dan hari Khamis 3 April 2014, aku nampak ada bintik-bintik merah di perut Adam.

Encik suami tak ada pula.
Outstation ke Melaka. Aku risau Adam denggi. 
Aku terpaksa minta tolong Ayah kepada pengasuh lama Adam bawakan aku ke hospital berhampiran untuk check darah Adam.

Alhamdulillah, susah payah Pakcik Roslan dengan isteri, serta pengasuh Adam yang lama tolong aku bawa ke hospital. Aku sangat-sangat berterima kasih atas kesudian mereka menolong aku dan Adam.
Aku langsung tak terfikir macam mana aku nak balik rumah nanti, hanya Adam dalam kepala aku masa tu.

Selepas saja darah di ambil, aku diberitahu boleh balik dan tunggu doktor sendiri yang akan call aku bagi tahu keputusan darah.
Alamak! Macam mana aku nak balik dalam keadaan hujan lebat. Kat mana aku nak dapatkan teksi hujan-hujan gini...

Aku rehat dulu di ruang lobi, dan terfikir nak bertanya pada receptionist hospital.
Rupanya aku boleh dapatkan teksi di kaunter lobi di luar. Alhamdulillah sambil aku tunggu teksi, doktor call. Menurut kata doktor, Adam negatif denggi cuma sel darah putihnnya mengandungi sedikit kuman.

Padahal malam sebelum tu aku dah ke hospital yang sama, doktor kata Adam demam viral.
Hmm tak apalah yang pasti aku nak anak aku sihat semula seperti biasa.

Sampai di rumah, aku tuam Adam seperti biasa.
Tapi sebelah malamnya suhu Adam sangat tinggi mencecah 39.7 darjah, aku terus mengajak encik suami ke hospital lagi pada hari Sabtu pagi.

Terus doktor sahkan Adam dijangkiti HFMD. Perlu dimasukkan ke wad.

Persepsi aku pada TM Dynamic Kids bertambah buruk tapi masih cuba berfikiran rasional. Sakit tu boleh dijangkiti di mana-mana sekalipun tanpa kita sedar.

Jadinya 3 kali aku ke hospital tu, Adam didiagnosiskan sampai 3 jenis sakit:

1. Demam viral
2. Jangkitan kuman pada sel darah putih
3. Hand Foot and Mouth Disease (HFMD)

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Daisypath Friendship tickers