Recent Posts

Search This Blog

Tuesday, 8 July 2014

Resipi Sambal Udang Serai

(Gambar Hiasan)

ASSALAMU'ALAIKUM

Selepas beberapa hari menghilang lepas marathon update blog sebelum ni, muncul dengan resipi pulak kali ni ye...

Buat berbuka malam semalam ni...memandangkan dah bosan asyik makan ayam ja kan.

Bahan-Bahan (Hidangan untuk 2 orang makan):

1. Beberapa ekor udang yang dibuang kepala dan tinggal ekornya sahaja
2. 2 batang serai dititik.
3. 2 sudu besar cili kisar/cili mesin.
4. 1 biji bawang besar.
5. 3-4 ulas bawang putih.
6. Serbuk stok ayam Knorr secukup rasa.
7. Garam secukup rasa.
8. Gula secukup rasa.
9. Minyak untuk menumis.
10. Sos tiram secukup rasa.
11. Air asam jawa secukup rasa.
12. Cili benggala atau capsicum.

Cara-cara memasak:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah, bawang putih, serai dan cili benggala sehingga garing dan wangi.
2. Masukkan cili kisar/cili mesin, tumis lagi sehingga naik minyak.
3. Masukkan sedikit air sekiranya mahukan sedikit kuah, dan masak lagi sehingga cili betul-betul masak.
4. Masukkan garam, gula, sos tiram, serbuk stok ayam Knorr mengikut citarasa masing-masing.
5. Dibiarkan masak dan mendidih berbau wangi, masukkan sedikit perahan air asam jawa ataupun guna pes asam jawa tu pun boleh..lagi senang, toksah nak picit-picit cuma kena kurangkan sikit sukatannya dari kita cubit yang kena perah tu..sebab pes kan pekat.
6. Lepas tu, barulah dimasukkan udang yang telah dibersihkan.
7. Tidak perlu lama untuk mengelakkan overcooked nanti udang jadi keras dan kurang manis. Kemudian siap untuk dihidangkan!

*Gambar di atas hanya hiasan ja ye. Aku tak sempat snap dah habis dimakan. Hehehe. Tapi lebih kurang gitu la juga rupanya ada serai..udang mengerekot kepanasan. Hehehe.

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...