Recent Posts

Search This Blog

Friday, 29 January 2016

Gula Tebu Organik Mildura - Certified Organic Raw Cane Sugar

(Sumber : http://famf-tower.blogspot.my/)

ASSALAMU'ALAIKUM

Apa berita para pembaca sekalian? Solat sudah? Makan sudah? Semua sudah? Alhamdulillah. Bagus! Hehehe...

Encik suami diluar kawasan malam ni, sambil buat kerja hakiki yang tak pernah habis ni, teringat Isnin lepas aku ada beli gula tebu organik jenama Mildura.

Kenapa aku beli gula ni? Bukan gula biasa yang kita selalu nampak di pasaran?
Alkisahnya, baru balik dari rumah mertua. Biasalah kalau balik ke rumah mertua, mertua akan semak cara masakan kita sediakan untuk anak cucunya. Bertanya pasal garam masak, aku jawap, aku guna garam buluh. Ok passed! Sebab diapun guna garam bukit. Padahal aku sekarang ni masak memang jarang sangat guna garam. Ganti ja dengan kicap atau sos ikan untuk dapatkan perasa masin tuh. Dah memadai bagi aku.

Garam masakan passed! 
Aku teringat, macam mana dengan gula? Kalau ikutkan gula pasir biasa tu pun tak elok juga. 1 sudu besar gula mengandungi 40 kalori. Fuhh...mantop beb! Sila betulkan kalau aku tersilap.

Terfikir apa pula yang boleh menggantikan gula pasir sedia ada. Terfikir Stevia! 
Stevia adalah sejenis gula yang selalu digunakan oleh pesakit diabetes.
Boleh cuba nanti tapi setelah tanya Encik Google, terjumpa gula tebu organik di sebuah blog yang tertera di bawah gambar. Aku decide cuba dulu gula tebu organik nih. Sebab ikutkan harga yang dinyatakan 900g RM6.90 untuk ahli. Kalau Stevia paling kurang RM40 untuk 1 botol kecil.

Aku pun mencarilah gula tebu organik ni di stokis Cosway seperti yang diberitahu. Harga pada April 2015 hanya RM6.90 tapi sekarang dah jadi RM8.20. Allahuakbar! Aku kata dalam hati. Sampai RM2 lebih naiknya.

Tapi disebabkan fikirkan encik suami yang kurang sihat, si mertua pula asyik semak cara masakan aku, lagi pulak memang untuk kebaikan semua kan....tak apalah, pejam mata hulur duit, bayar.

Rabu lepas aku try guna gula tebu organik ni dalam masakan sambal tumis aku.
Terkejut aku, memang masakan tu rasa lebih sedap hanya dalam kuantiti yang sedikit.
InshaaAllah boleh berjimat kalau cenggini kan...
Demi kesihatan yang lebih baik untuk seluruh keluarga, kukorbankan apa yang termampu demi orang-orang tersayang InshaaAllah.

Untuk makluman semua, kebaikan gula tebu organik ni adalah...

Perbezaan Gula Organik & Gula Putih Gula tebu organik diperbuat dari perahan jus tebu dan dikeringkan. Kandungan pekat dari perahan jus tebu atau disebut nira (molasses) tidak dibuang menjadikan warnanya perang. Ia berbeza dari gula putih kerana ia diproses (refined) secara kimia. Gula putih adalah sukros, ia adalah kristal putih yang terhasil setelah proses membuang semua vitamin, molasses, mineral, protin, serat dan lain-lain kandungan yang berfaedah terkandung di dalam air tebu. Ia tidak terdapat di alam semulajadi, sangat merbahaya kepada manusia, malah tidak sesuai untuk dimakan. Bagi saya, gula putih adalah racun yang merbahaya.

(Sumber : http://muzikhati.blogspot.my)

So, kalau rasa nak berubah dari gula putih, boleh cuba ambil gula tebu organik ni dulu barulah kita perlahan-lahan berubah ke Stevia. InshaaAllah moga dipermudahkan demi kebaikan seluruh keluarga kita.

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...