Recent Posts

Search This Blog

Friday, 18 January 2013

Resipi Roti Gulung Sosej

(norhusny.blogspot.com)
ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat pagi...
Semalam balik dari kerja, jalan sangatlah sesak, sampai rumah pun hampir Maghrib.
Walaupun rumah dengan pejabat dalam 10 minit kalau tak sesak, tapi tetap sampai lambat. Kalau rumah orang lain kat Klang nun, entah pukul berapa baru sampai rumah kan? Hmm..

Alih alih, menu makan malam aku dengan orang rumah cuma Roti Gulung Sosej Malas dengan naget je malam tadi. Masing masing kepenatan, nak makan apapun dah kurang selera, makan sebab risau perut masuk angin je.

Gambar di atas ehsan dari blog orang lain memandangkan malam tadi aku malas nak snap gambar. Rupanya begitu lebih kurang ye kawan kawan. Hehehehe. Aku backlink sekali blog beliau.

Resipi Roti Gulung Malas

BAHAN-BAHANNYA:
 
1. 6 keping roti keping Gardenia (atau apa saja brand yang suka)
2. 1 biji telur ayam
3. Secubit garam
4. Secubit serbuk lada hitam
5. 6 batang sosej ayam/daging
6. Minyak untuk menggoreng.

CARA-CARANYA:

1. Celur sosej tadi ke dalam air mendidih beberapa minit sampai bertukar saiz menjadi kembang sedikit dari saiz asal.
2. Pecahkan telur ayam, masukkan secubit serbuk lada hitam dan garam dan kacau lagi.

3. Lenyek dan nipiskan roti keping dan gulungkan sosej yang dicelur tadi kemas kemas.

4. Celupkan sosej yang digulung roti tadi ke dalam telur kemudian digorengkan ke dalam minyak yang panas sampai keperangan. Angkat dan hidang. Lapik dengan tisu dapur untuk hilangkan minyak terkumpul pada roti ye.

5. Makan bersama sos cili dan mayonis. Sedap dan kenyang! Alhamdulillah.

*Nak lagi sedap, gulungkan sekali dengan sekeping keju setiap gulungan roti tadi. Tapi disebabkan aku malas nak pegi beli kat kedai runcit, aku guna bahan apa ada jelah kat dapur tu. Hehehe.

2 comments:

  1. alhamdulillah...sedap jugak nih.

    ReplyDelete
  2. hehehe...alhamdulillah walaupun hanya roti dan sosej cecah sos cili kenyang jugak malam malam td.. rezeki jgk kan.. :)

    ReplyDelete

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...