Recent Posts

Search This Blog

Monday 5 November 2012

Asma Ketika Hamil



ASSALAMU'ALAIKUM

Tajuk entri kali ni hampir sama dengan tajuk entri sebelum ni tapi ada tambahan sedikit satu lagi penyakit. Huhuhu. Apa apapun syukur Alhamdulillah setelah hampir sebulan, rasa batuk aku berkurangan. Hasil dari beberapa pantang yang aku amalkan selain ambil ubat yang disyorkan doktor.

Appointment aku dengan doktor baru baru ni, doktor suspek aku ada mild asthma tu sebab ada satu malam tu aku tiba tiba sesak nafas lagi. So, penjagaan untuk pesakit bronkitis adalah sama dengan pesakit asma. 

  1. Tak boleh minum ais/sejuk atau sewaktu dengannya. 
  2. Tak boleh aircond terlalu kuat. 
  3. Jaga pengudaraan di dalam rumah. 
  4. Jaga persekitaran kita sekiranya kita keluar dari rumah.
  5. Jangan mandi malam sebab kalau mandi jugak nanti mendedahkan kawasan dada kita kepada cuaca sejuk di sebelah malam lebih dari sebelah siang.
  6. Perbanyakkan minum air putih dan air suam/panas. Sebenarnya sememangnya pun ais tak bagus untuk kesihatan. Ia bukan saja boleh membekukan lemak di dalam badan kita untuk jangka masa panjang, ia juga memburukkan kesihatan kita terutama sekali selsema dan batuk.
  7. Kepada penggemar buah, tersangatlah bagus tapi buah tersebut mestilah bukan dari peti ais anda. Kalau ye, sama jugak kesannya seperti anda meminum air sejuk/ais.

Setakat ini, itu saja yang aku amalkan sepanjang aku kurang sihat ni. Semoga sedikit sebanyak membantu anda diluar sana. Apa apapun harap semua banyak banyak sabar sebab kita sendiri sedia maklum kalau sakit ketika hamil ni tersangatlah tak selesa.



No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Daisypath Friendship tickers