Recent Posts

Search This Blog

Tuesday, 10 June 2014

Aib Orang, Aib Sendiri

(Sumber Gambar : Muslim Show)

ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat pagi semua....semoga sihat selalu hendaknya.. :)
Malam tadi kan...ada seorang kakak ni tanya aku berbunyi gini...
"Betul ke Fara macam ni...macam tu...? Dia bagi tau akak gitu aritu..."

Hmmm...terkejut juga aku dengar. Kenapalah agaknya hamba Allah tu mencanang nama aku di depan kakak ni. Dah la kenal rapat juga. Sedih tapi dalam masa yang sama aku macam tak dak perasaan marah sangat juga.

Sebenarnya aku tak pernahpun cakap sepertimana yang kakak tu dengar...
tapi sebaliknya pulak yang berlaku...

Hmmm takpalah mungkin sebelum ni aku pernah terbukak aib orang lain tanpa sedar..
so malam tadi Allah bukak aib aku pula di depan orang lain...
Allah bayar cash kat aku di atas kesalahan aku yang lepas....Subhanallah...

Takpalah...
Lepas ni ambik iktibar jangan dibukak-bukak lagi aib orang lain kalau tak mau aib sendiri di bukak Allah SWT di dunia atau di akhirat kelak InshaaAllah.

Hmm sabar ja lah...

 “Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Terdapat beberapa lagi hadis berkenaan degan AIB. Untuk lanjutan boleh klik SINI

4 comments:

  1. huu jom lah sama-sama jaga aib sesama manusia :']

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe inshaaAllah...
      nk kena muhasabah diri banyak kurang nih...huhu

      Delete
  2. Attractive part of content. I just stumbled upon your
    web site and in accession capital to say that I acquire actually enjoyed account your weblog posts.
    Any way I'll be subscribing to your feeds and even I achievement you access constantly
    quickly.

    my weblog ... world at arms what is loot

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you for dropping by...please come again next time...

      Delete

What's on your mind?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...