Recent Posts

Search This Blog

Monday 30 June 2014

PTPTN : Pembayaran Balik Pinjaman PTPTN


ASSALAMU'ALAIKUM

Selamat petang semua...kenal tak gambar di atas tu?
Yesss...itulah dia logo Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang pasti semua orang tau kan?

Boleh dikatakan kebanyakan pelajar di Malaysia ambil pinjaman dari PTPTN untuk sara kos pendidikan.
Kalau ikutkan statistik tahun 2011, peminjam PTPTN tunggal mencecah RM1.1 bilion.
Cuba bayangkan statistik tahun ni berapa? Huhu.

OK sekarang ni aku bukan nak buat entri pasal peminjam atau pinjaman PTPTN. Aku nak share sikit pengalaman aku masa pergi melangsaikan segala hutang aku secara lumpsum di pusat PTPTN cawangan KL Sentral Kuala Lumpur.
Jumaat lepas 27/6/2014 aku ambil emergency leave sebab kebetulan encik suami dapat medical leave. Dia ada, senang sikit aku nak mengajak ke sana ke sini.
Alang-alang aku dah cuti, encik suami pun cuti, terus aku mengajak dia pergi ke pusat PTPTN di KL Sentral tu.

Alhamdulillah sementara kos pentadbiran tak banyak lagi ni, baik aku langsaikan cepat-cepat hutang aku dengan PTPTN ni.
Hujung tahun lepas aku tak berkesempatan nak langsaikan semua masa ada diskaun 20% tu.
Tertangguh hingga ke tahun ni. Tak ada rezeki agaknya.

Antara perkara penting yang perlu kita buat sebelum proses pembayaran:

1. Ambil nombor giliran seperti biasa.

2.Tunggu nombor giliran anda dipanggil dan bagi tahu pegawai tu yang ampa nak bayar PTPTN secara lumpsum.

3. Ampa akan diberi borang untuk diisi maklumat peribadi dan diserahkan semula borang tersebut kepada pegawai bertugas.

4. Ada 2 cara pembayaran sama ada secara tunai atau pemotongan kad debit. 

Bezanya, sekiranya ampa bayar secara pemotongan kad debit, surat pelepasan ampa akan ditangguhkan buat sementara waktu.

KENAPA?

Mungkin sebab nak tunggu pemotongan tu selesai di bank dahulu baru sah pembayaran dah dibuat dan barulah surat boleh dikeluarkan.

Kadang-kadang pemotongan kad debit ni kan makan hari juga.

5. Aku pilih pembayaran secara tunai. Alhamdulillah.

6. Selepas setengah jam, pegawai bertugas panggil nama untuk penyerahan surat pengesahan seperti di bawah. Di dalam surat ni, menyatakan berapa baki yang wajib ampa bayar.


7. Terus bawa surat pengesahan ke kaunter pembayaran bersama dengan slip borang jumlah pembayaran beserta jumlah wang. 

SLIP BORANG JUMLAH PEMBAYARAN? BORANG YANG MACAM MANA? BORANG DEPOSIT TUNAI TU KE?

Alaa macam slip kita nak masukkan duit ke Tabung Haji(TH) tu lah. Tapi tajuk borangnya tak samalah ye.
Yess...lebih kurang macam slip untuk deposit tunai tu ye. Hehehe...

8. Pegawai bertugas akan semak semula di sistem dan ampa akan diberi resit pembayaran.

9. Bawa resit pembayaran tersebut ke kaunter penyerahan surat pengesahan tadi, kemudian surat pelepasan ampa akan diberi on the spot!


Alhamdulillah selesai semuanya kurang 2 jam. Tapi surat pelepasan ni masih belum sah selagi belum cukup 6 bulan.
Maksudnya, sekiranya dalam tempoh 6 bulan dari tarikh pembayaran akhir dibuat, tiada sebarang tuntutan dari pihak PTPTN, barulah surat pelepasan ni MUKTAMAD,  anda lepas dari 'hutang' dengan PTPTN.
Itu saja...Alhamdulillah bertahun aku bayar sikit-sikit lama-lama jadik bukit jugak.
Harap tu lepas ni selesailah hutang belajar aku. InshaaAllah.


- PERKARA PENTING SEBELUM PERGI KE KAUNTER PTPTN -
Pastikan anda semak dahulu baki yang perlu dibayar di E-PENYATA PINJAMAN di website PTPTN tu sendiri.
Dah tau baki tu, bolehlah semak dengan jumlah yang tertera dalam Surat Pengesahan nanti.

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Daisypath Friendship tickers