Recent Posts

Search This Blog

Monday 13 August 2012

HARI PUASA KE-24 : Runsing...



ASSALAMU'ALAIKUM

Aku runsing kenapa?
Hmmmm...kalau korang nak tau, sebelum aku berpindah ke rumah sewa sekarang, aku perlu cari ganti penyewa untuk bilik rumah sewa lama aku.
Deposit yang dia perlu bayar adalah sebanyak RM450.

Tapi atas sebab sebab tertentu, dan tentunya hasil kealpaan aku juga yang rumah sewa tu baru saja bertukar owner, rules baru digunakan.
So, tak apalah aku benarkan dia bayar deposit secara ansuran, baki lagi RM350 selepas dia bayar deposit api dan air sebanyak RM100.

Selepas sebulan dia bayar lagi RM100, baki yang tinggal lagi RM250.
Aku fikir tak apalah sebab dia dah janji nak bayar setiap bulan sikit sikit. Cuba memahami keadaan dia masa tu. Alhamdulillah rezeki aku juga kalau dia dah sudi bayar sikit sikit.
Tapi for the next couples months, dia terus senyap. Tiba tiba dia SMS aku bagi tahu yang dia mengidap anemia. Dah berhenti kerja, then tak dapat nak sewa bilik tu lagi.

Aku pun mintak dia carikan ganti sendiri atau pun bagi tahu pada ketua rumah untuk carikan penyewa baru, tapi deposit aku tetap dia kena bayar.
Takkan aku pulak nak carikan untuk dia. Aku kan bukan duduk situ lagi. Macam tak menghormati pulak ketua rumah tu yang menjaga segala bil dan hal rumah.
Dia janji akan bayar selepas dapat penyewa baru.

Tapi nak dijadikan cerita, hari ni aku dapat tau yang dia dah dapat cari penyewa baru dan deposit pun langsai dah bayar pada dia.
Dia pula senyap dengan baki deposit aku tu sekali senyap.
Hmmmmm aku dah cuba hubungi dia tapi tiada respon.
Itulah yang merunsingkan aku sekarang ni.
Huhuhu.

Kalau dia asyik ulang alik keluar masuk hospital sampai tak sempat nak masukkan duit deposit aku, aku cuba faham tapi sekurang kurangnya inform la aku atau minta tolong saudara terdekat langsaikan baki tu.
Bunyi macam kejam tak? Orang tu sakit lagi kita nak push itu ini tapi hmmmm....mulalah kepala jahat ni fikir bukan bukan.
Aku dah cuba hubungi kawan baik dia pun tiada respon.
Sekurang kurangnya inform la aku.
Susah sangat ke???
Dah kira baik aku tak pergi serang ke apa. Tapi nak pergi serang pun, aku bukannya tau dia tinggal mana sekarang ni melainkan Sg.Buloh. Tak ada alamat betul.
Runsingnyaaaa....dah la nak raya niiii...


MODE : Silap aku terlambat bagi tahu pada budak rumah lama aku tu supaya dorang boleh hold duit sewa tu untuk aku. Runsing......

No comments:

Post a Comment

What's on your mind?

Daisypath Friendship tickers