Recent Posts

Search This Blog

Thursday 5 May 2011

ABAH dengan TK, KC dan KS-nya

Assalamu'alaikum...

Alhamdulillah hari ni kepala aku tak weng macam semalam. Aku boleh tidO dengan nyenyak malam tadi. Asyik Aba ko je Fara oi hari hari...ko doa doa semoga dia sembuh sudah la. Buat apa nak kecah kat blog setiap hari pasal Aba ko?! Mesti korang bosan kan?

Hmmm aku tak pernah bosan! Lantaklah kalau ada sesiapa yang bosan tu. Hari ni aku nk share dengan korang sedikit sebanyak treatment yang Aba aku ambil untuk menyembuhkan penyakit buah pinggang yang dihidapinya atas izin ALLAH jugak.

Selama ni aku selalu mengadu Aba aku kejang badan, tak selera makan, muntah, kaki dia bengkak sampai tak muat kasut, sakit kepala, pening nak pitam kan? Macam macam lagi simptom orang yang berpenyakit buah pinggang ni.

Mesti ada yang tertanya tanya apa itu TK, KC, KS yang aku tulis as title entri aku kali ni kan? Itu antara ubat ubat tradisional yang Aba amalkan selain dari ubat ubat kimia provide by hospital. Orang yang menghidapi penyakit ni, buah pinggang yang rosak tidak mampu lagi untuk membersihkan toksin dalam badan justeru membuatkan darah seseorang itu pun kotor. Pendek kata macam minyak silinder kereta yang tak ditukar tukar. Betapa pekat dan hitamnya minyak tu yang membuatkan sesebuah kereta tu semput semput.


Haaaa sama jugaklah dengan badan manusia, kalau dah darah kotor, kelancaran tu dah berkurang boleh buat badan sentiasa sakit sakit dan ada saja yang tak kena. Kesejukan melampau yang boleh mendorong kepada kekejangan terlampau. Begitulah apa yang terjadi jugak pada Aba aku selama ni. Tak semua ubat dari hospital boleh membantu kita merawat penyakit sebab ubat ubat dari hospital adalah dari bahan kimia atau senang ceritalah..dadah! Sebab tulah Aba dan Mak, kami sekeluarga ambil keputusan setuju kalau Aba mengamalkan jugak ubat ubatan tradisional seperti Telinga Kera (TK), Kurma Cina (KC) dan Kembang Semangkuk (KS). Aku selitkan sikit gambar gambar tumbuhan ni kat bawah ni...

(Pokok Telinga Kera)

(Kurma Cina)
Ni lah 3 jenis tumbuhan yang boleh membantu pesakit buah pinggang dalam rawatan selain dari rawatan hospital. Mungkin berbeza orang, berbeza kesannya. Tapi tak salah kalau ingin mencuba sebab rawatan dengan cara ni bukan sengaja diada adakan malah doktor yang merawat Aba aku sendiri yang syorkan. Doktor tu sendiri ada tanam pokok Telinga Kera di dalam pasu dalam bilik dia. Bagus kan? Seorang doktor yang berpengalaman bertahun tahunpun mempercayai akan kehebatan rawatan tradisional ciptaan ALLAH.

Apa fungsi dan macam mana tumbuhan ni bertindak? Hmmm aku nak terang secara details pun, aku bukannya tau secara saintifik. Tapi sefaham aku dari penerangan Mak aku sendiri, hasil rebusan air pokok Telinga Kera dan Kurma Cina boleh membantu melancarkan pengaliran darah dalam badan, cuci buah pinggang yang sedia tidak berfungsi tu. Minum salah satu je tak boleh ke?

Hmmm macam Aba aku tak boleh makan salah satu sebabnya..pokok Telinga Kera tu akan menyejukkan badan Aba yang melampau, tu sebab perlu dicombine dengan Kurma Cina untuk memanaskan serta menambah darah baru dalam sistem badan. Pendek kata kalau minum salah satu macam tak balance lah.

(Pokok Kembang Semangkuk)
Pokok kembang semangkuk tu apa pulak? Secara tradisinya, air rebusan pokok ni boleh membantu membuang toksin dalam badan. Pesakit akan selalu lesu dan letih sebab terlalu banyak toksin dalam badan apabila buah pinggang tidak lagi berfungsi untuk menapis segala toksin hasil pemakanan kita seharian. Kiranya ini satu alternatif untuk membantu pesakit tu jugak lah. Semuanya atas izin ALLAH.

Mak aku tanam sendiri dalam pasu pokok Telinga Kera tu kat kampung. Kurma Cina tu boleh didapati di mana mana kedai perubatan cina berdekatan manakala pokok Kembang Semangkuk tu, Mak aku cakap boleh dapat di pasar ataupun di perkampungan. Orang kampung memang suka tanam pokok pokok berubat ni. 

Kepada sesiapa yang punya sedara menghidapi penyakit yang sama boleh lah cuba cuba rawatan seperti ni. Sekadar berkongsi kerana tentunya kita sayang sedara kita. Tentunya kita tak sanggup tengok dorang menjalani rutin harian cuci darah (hemodialisis) 3 kali seminggu yang memakan kos yang tersangatlah banyak.

Kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan segala...

2 comments:

  1. samo la para...mak su pong mkn jgk kurma cina tu wt sup..ceq pai xle telan dh..agagaga..

    ReplyDelete
  2. uikss cuya pun makan kurma cina ke?? waahhh menjaga kesihatan betul! ^^ bgus! muda2 dah jg kesihatan...tahan lama badan t...InsyaAllah..hehehe

    ReplyDelete

What's on your mind?

Daisypath Friendship tickers